Menu

Google past de mobiele zichtbaarheid aan!

Per begin juli maakt Google een grote verandering door met de manier waarop websites worden geïndexeerd. Als je website niet goed werkt op mobiele apparaten, zal deze niet meer zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. Doordat het algemene mobiele gebruik gigantisch is toegenomen de afgelopen jaren is het belangrijk om dit zo optimaal mogelijk te laten presteren. 

DenPhoto - stock.adobe.com

Waarom is mobiele toegankelijkheid belangrijk?

Mobiele toegankelijkheid verbetert de gebruikerservaring, websites die echter niet goed werken op mobiele apparaten kunnen daarentegen frustratie veroorzaken, wat vervolgens leidt tot een hogere bounce-rate en minder betrokkenheid. Bovendien zal een website die niet mobiel toegankelijk is, niet meer worden opgenomen in de zoekresultaten van Google. Dit kan dus grote gevolgen hebben voor de zichtbaarheid en het verkeer van je website.

Wat betekent deze verandering van Google voor website-eigenaren?

De meeste websites zijn al geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, maar als je site echter nog niet mobielvriendelijk is, dan is het belangrijk om deze aan te passen voor de zichtbaarheid.

Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat je website mobiel toegankelijk is:

 Responsive design implementeren: Zorg ervoor dat je website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het apparaat.

 Testen met Google Search Console: Gebruik de URL Inspection tool in Google Search Console om te controleren of je site goed wordt weergegeven op mobiele apparaten.

 Optimaliseren van laadsnelheid: Daarnaast is het belangrijk dat je site snel laadt door afbeeldingen te optimaliseren, gebruik maakt van caching, moderne technologieën gebruikt en je database optimaliseert.

 Verbeteren van navigatie: Een eenvoudige en intuïtieve navigatie op mobiele apparaten met grote knoppen en duidelijke menu’s is ook essentieel.

Handige tools om je site mobielvriendelijk te maken voor Google

Google Mobile-Friendly test: Controleer of je website mobielvriendelijk is en krijg aanbevelingen voor verbeteringen.

Google Search Console: Monitor de prestaties van je website en identificeer problemen met mobiele toegankelijkheid.

Website Speed Test: Hiermee krijg je een inzicht of de laadtijd van je website voldoende is op mobiele apparaten en geven waar mogelijk adviezen, Google PageSpeed Insights en GTmetrix zijn handige tools om hiervoor te gebruiken.

nikkimeel - stock.adobe.com

Wat kunnen we concluderen?

De veranderingen in Google’s indexering maken mobiele toegankelijkheid essentieel. Websites moeten immers goed functioneren op mobiele apparaten om zichtbaar te blijven in zoekresultaten. Dit verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar voorkomt ook verlies van verkeer. Aan de hand van bovenstaande tips en tools kun jij er dus voor zorgen dat jouw website vanaf juli mobielvriendelijk is!

Meer weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Maak kennis met Dennis!

Wij zijn ervan overtuigd dat korte lijnen en duidelijke communicatie essentieel zijn. Daarom hebben onze klanten de mogelijkheid om samen te werken met één vast aanspreekpunt: Dennis, onze ervaren projectmanager. Dennis zit al ruim 20 jaar in het vak. Hij zorgt ervoor dat elk traject van het eerste gesprek tot de oplevering soepel verloopt. Met zijn scherpe blik, gestructureerde aanpak en persoonlijke benadering weet Dennis niet alleen projecten in goede banen te leiden, maar ook de verwachtingen te overtreffen.

Ben je benieuwd naar hoe een samenwerking met ons eruitziet?

Neem contact op

Laatste nieuws

Team marketing in kerstsfeer bij We'R Media

Online kerstinspiratie: hoe je met slimme marketingcampagnes en een beetje pepernootmagie de feestdagen verovert

Voor de een lijkt het misschien nog vroeg, terwijl de ander al helemaal in de kerstvoorbereidingen zit. De pepernoten liggen …

wermedia-blog-projectmanager-dennis

Zo word jij dé nummer 1 in Google in jouw regio

Iedere ondernemer wil het: bovenaan staan in Google. Niet alleen landelijk, maar juist lokaal in jouw regio. Want hoe vaak zoeken mensen niet op termen als kapper Emmen, fysiotherapeut Assen of notaris Groningen? Precies: meerdere keren per dag.

wermedia-blog-marketeer-amber

SEO in Jip-en-Janneketaal: hoe jij hoger scoort in Google zonder technisch gedoe

SEO. Voor de een klinkt het als magie, voor de ander als abracadabra. Zodra mensen beginnen over algoritmes, zoekmachineoptimalisatie en linkstructuren, haken veel ondernemers af. Te technisch, te ingewikkeld, te veel gedoe.