Hoe kun je jouw doelgroep op social media bereiken?

Social media is inmiddels een onmisbaar instrument van je marketingstrategie geworden. Facebook, Instagram en LinkedIn. De meesten van ons zijn hier regelmatig te vinden. Ook TikTok is in een korte tijd zeer populair geworden. En dan voornamelijk bij vele jongeren. Hoe maak je de juiste keuzes voor geschikte socialmediakanalen? En hoe bereik je de gewenste resultaten met passende content? Wij geven je een aantal tips hoe je op social media de juiste doelgroep weet te bereiken.  

1. Wie is je doelgroep?

Voordat je van start gaat op social media en je de kanalen kiest, is het belangrijk om vooraf vast te stellen op welke doelgroep je de focus legt. Hierbij is het ten eerste belangrijk om de leedtijd van je doelgroep te bepalen. Maar naast de leeftijd zijn er meerdere factoren van belang om de geschikte doelgroep vast te stellen. Denk hierbij aan de demografische gegevens zoals geslacht, woonplaats, samenstelling gezin en burgerlijke staat. Ook is het goed om je af te vragen wat de interesses en behoeftes zijn van de doelgroep. Denk hierbij aan interesses als bijvoorbeeld ondernemerschap, e-commerce, reizen of buitenleven. Daarnaast is het belangrijk om de behoeftes van je doelgroep in kaart te brengen. Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Bijvoorbeeld behoefte aan informatie over nieuwe producten en diensten, behoefte om op de hoogte te blijven van de nieuwste kortingsacties of behoefte aan transparantie over de organisatie.  Op basis van de interesses en behoeftes van je doelgroep kan vervolgens de content opgemaakt worden.  

2. Op welke kanalen wil je actief zijn?

 Als je de doelgroep geanalyseerd hebt en het in kaart is gebracht, is het tijd om de socialmediakanalen te bepalen waarop je actief wil zijn. Voor het efficiënt inzetten van content is het goed om een keuze te maken in kanalen waarop je doelgroep actief is . Voor het bereiken van jongeren zijn Instagram en TikTok erg interessant. Bevind je bedrijf zich meer op de b2bmarkt? LinkedIn is een goed kanaal om de zakelijke doelgroep te bereiken. Facebook is minder geschikt wanneer je je richt op een jonger publiek, maar juist erg geschikt voor een iets ouder publiek. Het is goed om in de gaten te houden welke kanalen groeiend zijn en waar de online kansen liggen. Vier jaar geleden hadden nog weinig mensen gehoord van TikTok. Inmiddels telt het kanaal ruim 3 miljoen Nederlandse gebruikers en groeit dit aantal nog behoorlijk. 

3. Kies je verhaal

Wanneer je duidelijk hebt op welke doelgroep jij je gaat richten en welke kanalen je hierbij gaat gebruiken, is het goed om je verhaal duidelijk te hebben. Wat is de boodschap die je wil overbrengen richting je publiek? Bij het vertellen van het verhaal is belangrijk om een duidelijke call to action in je boodschap te verwerken. Welke actie verwacht je van je doelgroep na het zien van jouw content? Wil je de doelgroep enkel informeren of wil je juist dat ze een actie verrichten in de vorm van bijvoorbeeld een transactie? Daarnaast is goed om waarde te geven aan je content. Op welke manier draagt het bij aan je vooraf opgestelde marketingdoelstellingen?

4. Post op het juiste moment

Om je doelgroep op het juiste moment aan te spreken is het belangrijk om een geschikt moment uit te kiezen om te posten, maar ook om consistent te posten. Post bijvoorbeeld op vaste momenten in de week. Ons advies is om 2-3 keer per week, per platform te posten. Zo zijn bijvoorbeeld op Instagram dinsdag, woensdag en donderdag de meest geschikte dagen en voor Facebook maandag, dinsdag en woensdag. Echter hangt het wel van je doelgroep af wat het beste moment is om te posten. Bij de b2bdoelgroep kun je posten in het weekend beter vermijden. Ons advies is om hier zelf vooral mee te gaan experimenteren. Het tijdstip wat voor de één heel slecht blijkt te werken, kan voor jouw bedrijf juist wel heel goed werken.  

5. Analyseer je behaalde resultaten.

Na elke socialmediapost of campagne is het van belang om je behaalde resultaten te analyseren en te evalueren. Wanneer je de resultaten analyseert kun je direct evalueren of de vooraf opgestelde doelstellingen wel of niet behaald zijn. Wanneer de doelstellingen niet behaald zijn, kun je evalueren wat er moet veranderen voor de nieuwe content. Zijn de doelstellingen wel behaald? Goed bezig! Dan kun je de lat voor de volgende keer nog iets hoger leggen. Voor het analyseren van je resultaten op social media zijn verschillende betaalde tools als Coosto en Hootsuite beschikbaar. Ook bieden de socialmediaplatforms als Facebook en LinkedIn verschillende gratis analysemogelijkheden wanneer je gebruikmaakt van een businessaccount.  

Social media? We like it!

Gaat het je te snel en kun je het allemaal niet meer volgen op social media? Neem eens contact op met de socialmediaspecialisten van We’r media! Wij nemen graag je zorgen uit handen. Van het vervullen van vacatures, tot het meten van meer conversies op jouw webshop. Wij starten altijd met het formuleren van de doelstellingen. Iedere klant heeft zijn eigen online doelstellingen en met de juiste inspanningen zorgen we voor maximaal resultaat. 

Bezoekadres

Hoenderkamp 27, 7812 VZ Emmen

Telefoonnummer
E-mailadres
Wij werken

Maandag t/m vrijdag
8.30 – 17.00 uur

Afspraak plannen