Menu

Wist je dat er psychologie zit achter lettertypes?

Lettertypes zijn overal: in boeken, magazines, advertenties, op websites en sociale media. Je ziet ze ook terugkomen in alledaagse items, zoals op verkeersborden, straatnaamborden en op je oven of koffiezetapparaat. Deze blog gaat over lettertypes en hun psychologie: waarvoor worden ze gebruikt en hoe beïnvloeden ze de gebruiker. 

Deze interessante weetjes zijn hieronder te lezen.

Psychologie lettertypes

Welke psychologie zit er achter lettertypes?

Wellicht ken je de termen ‘lettertypes’ en ‘fonts’; deze woorden worden vaak door elkaar gebruikt. Belangrijk om te weten is dat een lettertype een soort letter is en een font een combinatie is van letters, diktes en stijl. Achter deze fonts gaat meer schuil dan men denkt. Bepaalde typografieën kunnen een boodschap overbrengen, of dat nu bewust of onbewust gebeurt. Ze kunnen een emotie versterken of juist sfeer creëren. Bedrijven en organisaties kunnen zich onderscheiden door unieke of speciaal aangepaste lettertypes, waardoor een bepaalde merkidentiteit ontstaat.

Een goed font valt eigenlijk niet op, maar een font dat slecht leesbaar is, valt wel op. Waarom valt dat op? Een tekst die niet goed leesbaar is, heeft vaak te maken met de relatie tussen lettertype, grootte, kleur, witruimte, et cetera, die van slechte kwaliteit is of niet goed samengesteld. Typografie heeft dus een grote invloed op de gebruikerservaring van jouw website, product of service.

Schreef, schreefloos en meer

ist je dat er onderscheid wordt gemaakt in lettertypes? Zo heb je ‘schreef’ en ‘schreefloos’; dit heeft te maken met het uiterlijk van een lettertype. Een lettertype met schreef heeft bijvoorbeeld een extra hoekje of bochtje in elke letter en oogt sierlijk, terwijl een schreefloos lettertype juist strak is en vaak gemakkelijker te lezen is.

Lettertypes combineren

Vaak kiezen mensen twee lettertypes voor bijvoorbeeld hun huisstijl of website. Waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van lettertypes, is dat wanneer je een lettertype kiest voor een titel, deze eruit moet springen en groter moet zijn dan de normale tekst. Hierdoor creëer je een hiërarchie tussen de titel en de leestekst. Voor de leestekst is het belangrijk dat deze goed doorlopend is, kleiner dan de titel en een goede leesbaarheid heeft.

Lettertypes tegenover elkaar, een vergelijking

Hieronder staan verschillende lettertypes naast elkaar, zodat je een goede vergelijking kunt maken van waarom en wat een lettertype of font met je doet. Hier zijn een paar voorbeelden van lettertypes en welke boodschap zij overbrengen. 

Howdy: Klassiek of cowboy-stijl?

Een ‘Howdy’ in een schreef lettertype geeft een heel andere sfeer dan een ‘Howdy’ in een soort cowboystijl lettertype. Als je wilt overbrengen dat bijvoorbeeld jouw product gemaakt is voor ruige mannen of cowboys, dan kun je gebruikmaken van dit lettertype.

Gatsby: Art Deco of modern?

Als je wilt laten zien dat iets uit de ‘Roaring 20’s’ komt, oftewel de jaren 20, dan kun je juist kiezen voor een breder lettertype. De ‘Gatsby’ geschreven in een schreefloos lettertype voelt veel moderner aan, terwijl de ‘Gatsby’ in een lettertype met schreef juist nostalgisch of art deco aanvoelt.

Modern: Schreefloos of schreef?

Welke van deze twee lettertypes voelt moderner aan? Het linker, schreefloze lettertype voelt waarschijnlijk moderner aan. Waarom? Omdat dit lettertype een strakkere en informelere uitstraling heeft. De ronde vormen en rechte lijnen zie je de laatste jaren steeds vaker bij populaire merken terugkomen.

Conclusie

Het kiezen van een lettertype lijkt misschien simpel of overdreven, maar het heeft duidelijk een bepaalde werking. Het is dus belangrijk om na te gaan wat je als bedrijf wilt overbrengen op jouw gebruiker en waarom. Het inleven in de gebruiker is hierbij van belang; het kiezen van lettertypes is een onderdeel van het gehele UX- en UI-designproces.

Meer weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Maak kennis met Dennis!

Wij zijn ervan overtuigd dat korte lijnen en duidelijke communicatie essentieel zijn. Daarom hebben onze klanten de mogelijkheid om samen te werken met één vast aanspreekpunt: Dennis, onze ervaren projectmanager. Dennis zit al ruim 20 jaar in het vak. Hij zorgt ervoor dat elk traject van het eerste gesprek tot de oplevering soepel verloopt. Met zijn scherpe blik, gestructureerde aanpak en persoonlijke benadering weet Dennis niet alleen projecten in goede banen te leiden, maar ook de verwachtingen te overtreffen.

Ben je benieuwd naar hoe een samenwerking met ons eruitziet?

Neem contact op

Laatste nieuws

Team marketing in kerstsfeer bij We'R Media

Online kerstinspiratie: hoe je met slimme marketingcampagnes en een beetje pepernootmagie de feestdagen verovert

Voor de een lijkt het misschien nog vroeg, terwijl de ander al helemaal in de kerstvoorbereidingen zit. De pepernoten liggen …

wermedia-blog-projectmanager-dennis

Zo word jij dé nummer 1 in Google in jouw regio

Iedere ondernemer wil het: bovenaan staan in Google. Niet alleen landelijk, maar juist lokaal in jouw regio. Want hoe vaak zoeken mensen niet op termen als kapper Emmen, fysiotherapeut Assen of notaris Groningen? Precies: meerdere keren per dag.

wermedia-blog-marketeer-amber

SEO in Jip-en-Janneketaal: hoe jij hoger scoort in Google zonder technisch gedoe

SEO. Voor de een klinkt het als magie, voor de ander als abracadabra. Zodra mensen beginnen over algoritmes, zoekmachineoptimalisatie en linkstructuren, haken veel ondernemers af. Te technisch, te ingewikkeld, te veel gedoe.